Flere danske kommuner, som fx Albertslund og Furesø bruger allerede el-cykler som arbejdstransport for medarbejderne.
En el-cykel kan klare over 500 opladninger, før batteriet skal skiftes. (Foto: EPO-cykler.dk)


“I Holland er el-cykler langt mere udbredte end i Danmark, selvom det er os, der har alle bakkerne. Men det kan kun være et spørgsmål om tid, før vi indhenter dem”, siger Jesper Christensen, der er ejer af virksomheden EPO, der udlejer og sælger el-cykler til virksomheder.


Det tager 4- 6 timer at oplade en el-cykel. Herefter kan den køre 40-75 km, før den skal lades igen. Hver ladning svarer til ca. ½ kWh, hvilket giver en lav kilometerpris sammenlignet med transport i bil. En el-cykeltur koster i gennemsnit 30 – 50 ører i el.


Motoren på en el-cyklen giver kun energi, når der trædes i pedalerne. Jo hårdere der trædes – jo højere fart, indtil den maximale hastighed på 25 km/t opnås, derefter tilføjer motoren ikke yderlig fart.


Cykelstier frem for motorveje
Hos EPO har man fokuseret på at udvikle fleksible virksomhedsordninger. Kommunen eller virksomheder kan starte med at leje el-cyklerne. Og hvis der er interesse for at købe dem på et senere tidspunkt, bliver 70% af lejen fratrukket prisen. Jesper Christensen slet ikke i tvivl om, at el-cyklen har en stor fremtid foran sig på de danske veje:


“Det handler om en mentalitetsændring. Hvis vi minimerer de fysiske gener ved cykelturen, kan vi forhåbentlig skabe en offentlige stemning for flere cykelstier frem for flere motorveje”, siger Jesper, der håber, at flere danske virksomheder og kommuner vil prioritere at anskaffe el-cykler til deres medarbejdere.


Læs mere om EPO cykler her >>