Flytning gav mulighed for at gentænke faciliteter

af | feb 13, 2018

Foto: Gate 21

En flytning fra Virum til Ørestaden gav Rambøll mulighed for at skubbe til medarbejdernes transportvaner og gentænke, hvilke faciliteter der kan understøtte de nye vaner.

I 2010 samlede Rambøll 1.600 ansatte i et nyt domicil i Ørestaden. På den tidligere arbejdsplads i Virum havde medarbejderne 15 minutter til nærmeste station og masser af parkeringspladser. Til gengæld var der ved det nye domicil en Metrostation og betalingsparkering.

”Flytningen blev en god mulighed for at skubbe til medarbejdernes transportvaner. Derfor fik vi lavet en rejsevaneundersøgelse, hvor vi spurgte til rejseadfærden til Virum – og medarbejdernes forventede rejse til Ørestaden,” fortalte Morten Agerlin Petersen, Senior Transport Planner hos Rambøll på Moving 30’s Facility Management Roundtable den 27. september 2017.

Undersøgelsen førte til en transportplan for Rambøll og flytningen, hvoraf halvdelen blev finansieret af en pulje under Vejdirektoratet. Transportplanen skulle påvirke medarbejdernes fremtidige transport gennem information, nudging og faciliteter i det kommende hovedsæde i Ørestaden.

Øget bevidsthed om transport

Rambøll’s transportplan havde tre mål:

1) alle medarbejdere skal kende alternativerne til bil,
2) alle medarbejdere skal kende den bedste og hurtigste rute mellem bolig og arbejde, samt
3) at der er bevidsthed om cykel, kollektiv trafik og kombinationsrejser som transportmiddel til og fra arbejde og ved arbejdsrejser.

”For at arbejde med kendskabet og informationen om transportmulighederne lavede vi blandt andet en intern hjemmeside. Her var der et kort over Ørestaden og forbindelsesmuligheder og links som eksempelvis Find din cykelvej, Parkér og Rejs og Realtidsafgangstavle for Ørestad station,” fortæller Morten Agerlin Petersen.

For at nudge medarbejderne til at springe på cyklen eller kombinere cykel med offentlig transport indførte Rambøll derudover: firmabetalt ’Vi cykler til arbejde-kampagne’ sammen med en fotokonkurrence, cykelbibliotek fra Miljøpunkt Amager, salg af cykeltøj med Rambøll-logo og Erhvervskort til kollektiv trafik via bruttolønsordning.

Rejsevaneundersøgelse gav input til de nye faciliteter

”Med flytningen fik vi god tilgængelighed med kollektiv trafik som Metro og Øresundstog og god biltilgængelighed via Øresundsmotorvejen. Til gengæld fik vi også betalingsparkering, som er styret af By og Havn. Parkering koster 890 kroner om måneden, og da det betales via bruttoløn, er medarbejderne bundet for et år ad gangen – og det skaber problemer i forhold til at være fleksibel i valg af transportmiddel,” fortæller Morten Agerlin Petersen og fortsætter:

”I Rambøll vil vi gerne hjælpe medarbejderne til at vælge mere fleksibelt, hvorfor vi også brugte rejsevaneundersøgelsen til at arbejde med faciliteter, der understøtter cykling og kollektiv transport.”

Det betyder, at Rambøll i Ørestaden i dag tilbyder medarbejderne:

  • Omklædning og badefaciliteter til cyklister
  • Cykelkælder
  • Cykelværksted i kælderen
  • Mobil cykelservice
  • Firmacykler
  • Øget antal firmabiler/puljebiler til brug i arbejdstiden
  • PC med simkort, så man kan arbejde i toget

Derudover har Rambøll andre faciliteter og tilbud, som er med til at reducere medarbejdernes transport:

  • Egen frisør
  • Eget fitnesscenter (træning lige før og efter arbejde – få medarbejderne ud af myldretiden)
  • Eget pakkecenter også til private pakker
  • Webshop via kantine (madvarer)
  • Green Mobility hotspot
  • Videomøder

Flytningen fra Virum til Ørestaden blev CO2-neutral transportmæssigt, selvom medarbejderne i gennemsnit havde seks kilometer længere på arbejde. Andelen af bilister faldt fra 67 procent i Virum til 48 procent i Ørestaden. Rambøll betalte parkeringen de første tre år. Da det ikke længere var tilfældet, faldt andelen af bilister med yderligere 10 procent.