Fra maj 2013 bliver Formel M’s grønne mobilitetskontor national platform for projektet ENDURANCE, der skal arbejde med at tilpasse den europæiske guide til Sustainable Urban Mobility Plans (SUMP) til danske byer. Samtidig skal ENDURANCE udvikle et nyt netværk for kommuner og andre interessenter, der ønsker at arbejde med SUMP i praksis.


“Det er Formel M’s erfaring, at kommunerne har stor gavn af at mødes og dele praktiske erfaringer og udfordringer med grøn mobilitetsplanlægning, der er et nyt og komplekst arbejdsområde. Derfor er vi i Formel M glade for, at vi med projektet ENDURANCE kan invitere endnu flere kommuner til at samarbejde om grøn mobilitetsplanlægning,” fortæller leder af Formel M, Anna Thormann, og fortsætter:


“I det nye netværk får kommunerne mulighed for at tage opgaver med og få konkrete input til, hvordan de kan implementere SUMPs anbefalinger i deres mobilitetsplaner. Deltagerne i det nye netværk vil i høj grad være med til at forme netværkets aktiviteter.”


Stigende interesse for integreret mobilitetsplanlægning
SUMP er en plan for, hvordan mobilitet, bæredygtighed og det gode byliv kan kombineres. Planen inddrager flere fagområder og kombinerer som minimum planlægning, trafik og klima. Men den kan også trække på fx. erhvervsudvikling, sundhed og uddannelse.


Mobilitetsplanen kan omfatte en hel kommune eller regionen eller være afgrænset til fx. et bestemt bykvarter. Indholdet af planen kan spænde fra en række strategiske retningslinjer for områdets fremtidige mobilitet til konkrete tiltag, der skal sikre, at fastsatte mobilitetsmål bliver opfyldt.


På EU-kommissionens initiativ er der lavet en guide til, hvordan man griber arbejdet med Sustainable Urban Mobility Plans an. Og det er denne guide, som Formel M-projektet ENDURANCE skal tilpasse til danske forhold.


“I Danmark er der en stigende interesse blandt kommunerne for at lave integrerede planer for mobilitet. SUMP guiden kan bidrage med konkrete værktøjer, ’to-do’ –lister og et godt overblik over processen, når kommunerne arbejder med tværfaglig grøn mobilitetsplanlægning,” slutter Anna Thormann.