Anja Puggaard fra Formel M (tv.) er her sammen med Jens Frost fra Albertslund Kommune og Marianne Boline Larsen fra Københavns Kommune i gang med en af workshoppens opgaver. (Foto: Gate 21)


Kan kampagner ændre adfærd? Det var et af de centrale spørgsmål på Formel M’s partnermøde om kampagner d. 27. februar. På mødet blev svaret på spørgsmålet hurtigt et enstemmigt ja, efter Veksø’s Mobilitetschef Marianne Weinreich’s oplæg om succesfulde mobilitetskampagner, som fx “Vi cykler til arbejde kampagnen”, “Odense cykelby”-kampagnen og Århus-kampagnen “8000 grunde til at tage cyklen”. Alle eksempler på kampagner, der har haft konkrete effekter på målgruppens transportadfærd.


Formålet med mødet var at kickstarte udviklingen af kampagner rettet mod medarbejdere i virksomheder og på rådhuse i Formel M’s demonstrationsprojekter. Med udgangspunkt i gode erfaringer fra tidligere kampagner og oplæg om brugerdreven innovation, gik deltagerne i gang med den kreative udvikling af en kampagne, som kan bruges af flere kommuner i projektet: 


“Det er vigtigt at mødes på denne måde for at komme væk fra det daglige arbejde og skabe plads til en fælles forståelse af, hvor vi skal hen. I et projekt som dette er det nødvendigt med et fælles frirum til idégenerering,” forklarer Jens Frost, som er trafikplanlægger i Albertslund Kommune, der deltager i Formel M.


Resultatet af dagen var en lang række forslag til kampagneelementer, som Formel M i samarbejde med partnerne vil udvikle videre på, indtil de kan implementeres i demonstrationsprojekter i Allerød Kommune, Albertslund Kommune, Ballerup Kommune, Københavns Kommune og Fredericia Kommune.


Formålet med kampagnerne er at informere og motivere til ændringer i transportadfærd hos medarbejderne på rådhuse og i de virksomheder, der deltager i Formel M’s mobilitetsnetværk.