Mobility Management er kendt som en effektiv metode til at forebygge trængselsproblematikker i tæt befolkede områder. I Trekantområdet er et svagt udbud af offentlig transport et større problem end trængsel. På trods af det er der store gevinster at hente med bæredygtig mobilitetsplanlægning.

Susanne Krawack er direktør i Trekantområdet, som deltager i Formel M-projektet. Hun har længe haft planer om at arbejde med mobilitetsplanlægning, fordi transporten udgør en stigende del af klimabelastningen i Trekantområdet. Her foregår 89% af borgernes transport i bil. Trekantområdet er et område med mange arbejdspladser, og der pendles på kryds og tværs i hele området. 

”Da vi hørte, at en gruppe kommuner i Københavnsområdet ville starte et samarbejde om Mobility Management, blev vi straks interesserede i at deltage for at sikre en fælles videnopbygning og erfaringsudveksling på tværs af Danmark”, forklarer Susanne Krawack.

Transport kan være andet end bil
I Københavnsområdet indebærer mobilitetsplanlægning ofte sikringen af en fleksibel overgang mellem forskellige transportformer som Metro, S-tog og cykel. Men i Trekantområdet er afstandene ofte længere og ikke egnede til cykling. Derudover er der færre offentlige transportformer at vælge imellem.

”Den offentlige transport er ret svag i Trekantområdet. Derfor skal vi arbejde med en kombination af de kendte virkemidler og nogle nye, der kan løse vore specifikke udfordringer. Der skal både skabes en bevidsthed om, at transport kan være andet end bil, og der skal være nogle konkrete tilbud, der kan konkurrere med bilen", forklarer Susanne Krawack.