Foto: Shutterstock

 

De gode råd kan du også finde i håndbogen om lys, trivsel og alder, som du kan downloade herRådene kan bruges til indretning af private boliger, ældreboliger eller plejehjem – og af dig og mig. 

 

9 RÅD OM LYS 

 
1. DAGSLYSET ER DET VIGTIGSTE
Jo ældre vi bliver, jo vigtigere er lyset. Lyset styrer dit indre ur og din naturlige døgnrytme mellem dag og nat. Uden dagslys fungerer det ikke, og det kan være problematisk særligt i vintermånederne, hvor dagslysniveauet ofte er meget lavt indenfor.

Prøv derfor at:

Gå en tur i det fri på mindst 30 minutter – helst om formiddagen.  
Skab adgang for dagslyset til boligens opholdsrum.
Indret din bolig, så dagslyset udnyttes. Især tidligt på dagen, hvor lyset gør størst gavn.
 
2. MØRKET ER LIGE SÅ VIGTIGT SOM LYSET
Tidligt på aftenen begynder din krop at producere søvnhormonet melatonin. Hvis du får kraftigt lys om aftenen, blokerer du for kroppens evne til at danne melatonin. Det kan betyde, at du kommer til at sove dårligt. God søvn er vigtig for døgnrytmen og opbygningen af dit immunforsvar. 
 
Undgå for meget lys om aftenen; især blåt lys – også fra fladskærme. 
Sørg også for mørklægning af soveværelset, så du kan lukke af for de lyse sommernætter og uønsket lys fra gadelamper. Det forbedrer din søvnkvalitet.
 
3. ELEKTRISK BELYSNING KAN HJÆLPE PÅ HUMØRET
I den mørkeste tid af året kan belysning stimulere din 
naturlige døgnrytme mellem dag og nat. Lyset gavner mest tidligt på dagen, og der findes lyskilder, som kan give kraftigt lys med høj farvetemperatur i dagtimerne, og mere dæmpet lys og en lavere farvetemperatur om aftenen. 
 
Du skal også være opmærksom på lysets farve eller såkaldte farvetemperatur; den måles i kelvin (eller bare K) og er vigtig for din trivsel. 
Vælg høj farvetemperatur (3500 K – 4500 K) i områder af boligen, hvor du skal lave praktiske ting 
om dagen. Det er især vigtigt i de områder, hvor du opholder dig i morgen- og formiddagstimerne. 
Vælg lav farvetemperatur (under 3000 K) i områder, hvor du skal slappe af om aftenen. 
 
4. ÆLDRE MENNESKER HAR BRUG FOR MERE LYS
Når vi bliver ældre, bliver øjets linse mere uklar, gulner og lader mindre lys passere. Vi får derfor behov for flere og kraftigere lamper i hjemmet. 
 
Vælg gerne lyskilder med meget blåt lys, altså hvad vi normalt opfatter som lidt køligt lys. 
Vælg lyskilder, hvor det er muligt at skrue lidt ned for det kraftige og kølige lys om aftenen. På det tidspunkt har vi brug for mere dæmpet og gerne varmere lys.
 
5. UNDGÅ BLÆNDING FRA LYSKILDER
Med alderen bliver øjelinsen mere og mere uklar, og ved stærkt lys mod øjet lyses disse uklarheder op. Det nedsætter evnen til at skelne og opleves som blænding. Blænding kan også opleves, når der er for stor kontrast mellem lyset fra en lampe og mørkere omgivelser. Er baggrunden for eksempel en mørk bogreol, vil lampen blænde mere, end hvis lampen er foran en lys baggrund. 
 
Vælg lamper, som ikke blænder. 
Sørg for tilstrækkelig afskærmning af LED-pærerne. 
Vælg lamper, som lyser på det, der skal ses, og ikke direkte i øjnene. 
Placer en lampe, der giver et indirekte lys, for eksempel op på loftet eller ind på væggen. Dette vil også give en lysere baggrund, og du vil opleve mindre blænding fra din oprindelige lampe. 
 
6. GOD FARVEGENGIVELSE OG KONTRAST TIL DETALJERNE 
Samtidig med at øjelinsen bliver mere uklar, når vi bliver ældre, begynder den også gradvist at stivne og blive mindre fleksibel. Derfor får de fleste brug for briller, især til læsning. Med alderen nedsættes også øjets kontrastfølsomhed. Det kan være svært at se detaljer. Lys kan fremhæve konturer og kontraster. Lyskilders farve-gengivelse angives ved Ra-værdi fra 0 til 100, hvor 0 er dårligst, 100 er bedst. Lyskilder med en høj Ra-værdi giver et naturligt lys og hjælper dig til at skelne mellem farverne og se detaljer.
 
Vælg lyskilder med en Ra-værdi højere end 90. Især i områder, hvor det er vigtigt at kunne se alle detaljer og farver rigtigt, for eksempel i køkken, ved spisepladsen og på badeværelset.
 
7. VARIERET LYS INSPIRERER
I vores hjem har vi selv mulighed for at vælge lamper og lys, så det passer til vores egen smag og behag. Har du flere lamper med forskellige lyseffekter, har du mulighed for at tænde og slukke eller dæmpe op/ned for de enkelte lamper, så du kan opnå den stemning, du ønsker.
 
Kombiner lamper med skærme, der har en høj gennemskinnelighed for et blødt lys ud i rummet, og lamper, der giver et mere rettet lys. 
Sæt en dæmper på dine lamper. Det giver mulighed for, at du kan få kraftigere lys, når du har behov for det, for eksempel om formiddagen – samtidig med at du stadig kan få et blødt og hyggeligt lys om aftenen.
Placer lamper og lyskilder, dér hvor du er – få lyset ned i øjenhøjde. 
Varier belysningen. Skab for eksempel områder af rummet med meget lys og områder med mindre lys. Men undgå helt mørke lommer på vægge og i hjørner. 
 
8. STYR EFTER LYSET, NÅR DU KØBER LED-LYSKILDER 
 
WATT
Kig efter WATT og LUMEN: En LED-pære på 7 W giver 720 lumen – det svarer til en gammeldags 60 W pære. 
 
KELVIN
Kig efter KELVIN: høj farvetemperatur, 3500-4500 K til lyskrævende aktiviteter, under 3000 K til afslapning. 
 
RA-værdi
Kig efter RA: høj Ra-værdi, højere end 90, til områder, hvor du skal se detaljer.  
 
9. STYR EFTER LYSET, NÅR DU KØBER LAMPER
Sørg for at have lamper, der spreder lyset ud i rummet (diffust lys), i de områder hvor du er aktiv, for eksempel ved spisepladsen. 
 
Suppler gerne med indirekte belysning, der bruger baggrunden som reflektor.
Udfører du ekstra synskrævende opgaver, som at læse, strikke eller sy, er det vigtigt at have lys nok; her skal du bruge direkte lys, for eksempel i form af en arkitektlampe.
Prøv lampen i dit hjem, før du køber den – hvis det er muligt!