Rapport konkluderer at teknologien og markedet er klar til at forsyne krydstogskibe med grøn landstrøm. Foto: Flick/bvi4092

Af Maj Marie Carlsen

Københavns kommune har viden ressourcer, forbindelser og autoritet til at tage styringen, så krydstogtskibe, der ligger til kaj i Norden fremover bliver forsynet med landstrøm i stedet for med strøm, der er produceret af forurenende olie.

Det fastslår specialerapporten ”Is cold ironing enough?”, som Lunds Universitet udgav i september 2013 med Sara Libera Zanetti som forfatter.

Rapporten konkluderer, at teknologien og markedet er klar til omstillingen, men at det kræver, at en vægtig aktør som eksempelvis Københavns Kommune indleder udviklingen.

Rapporten peger på København som det mest oplagte sted at starte omstillingen, fordi København i 2014 får en ny krydstogtterminal, og fordi København geografisk set er porten til de baltiske lande. Desuden foreslår rapporten, at København samarbejder med hovedstæderne i de baltiske lande, der også er vigtige krydstogtbyer, om en fælles omstilling til landstrøm.

Lov om afgiftsfri landstrøm
I rapporten anbefales de, at landstrøm, der skal forsyne krydstogtskibene, bliver gjort afgiftsfri.

Og det er der, ifølge en artikel bragt i Jyllandsposten d. 10. oktober 2013, gode chancer for, at den gør.

I artiklen forklarer miljøminister Ida Auken (SF) lovændringen således:
”Det (den olieproducerede el, red.) er dårligt for danskernes sundhed og livskvalitet. Derfor fjerner vi nu den danske afgift på landstrøm, så skibene på sigt holder op med at brænde olie af.”

Læs hele artiklen her

Download rapporten ”Is cold ironing enough?” her