Formålet med kampagnen var dels at informere forbrugere om, at der er meget CO2 at spare, når man bruger tøj og tekstiler. 78 procent af CO2-udledningen ligger i brugsfasen i form af vask, strygning og tørring. Dels var formålet, at udnytte den kontakt butiksejerne har til forbrugerne og diskutere tøjvask, når kunderne besøger tekstilbutikkerne.


De fem butikker forhandler henholdsvis tøj, genbrugstøj, børnetøj, stof og garn, og indehaverne er vant til at gå i dialog med deres kunder om vask og vedligeholdelse af produkterne. Desuden er de seks kvinder, der ejer butikkerne, involveret i Grønt Erhverv Vanløse. De har tidligere fået energigennemgange gennem Climate Street-projektet og har derfor allerede en stor interesse i klima.


“Det har været lidt af en udfordring, når der er mange mennesker i butikken. Men så stikker jeg en folder til dem, der står i kø og siger “Har du hørt om…!”, siger Anni fra Børnekompagniet.


Anni ude foran butikken Børnekompagniet. Foto Københavns Kommune


“Jeg havde en kunde, og han vidste ikke så meget om, hvordan der blev vasket derhjemme, men så talte vi om at vaske i koldt vand, og så handlede det pludselig om teknik! Så blev han interesseret og skulle hjem og se, om hans maskine også kunne det”, smiler Kit fra Kit’s Modestoffer.


Kit fra Kit´s modestoffer. Foto: Københavns Kommune


Kampagnens primære fokus var at informere kunderne om CO2-besparelser og de økonomiske besparelser ved at undgå tørretumbling samt fordelene ved at vaske i koldt vand frem for varmt vand.


I forbindelse med kampagnen har kunderne udfyldt spørgeskemaer, og tallene viser, at tre ud af fire kunder har adgang til en tørretumbler. Der er derfor et stort potentiale for CO2-besparelser idet undersøgelsen viser, at 63 procent af de hjem, der har tørretumbler, oftest vil bruge den. Over halvdelen af kunderne vasker desuden aldrig i koldt vand, viser undersøgelsen.


Kampagnen følges op af endnu en spørgeskema-undersøgelse, der skal afgøre, om kunderne er blevet påvirket til at ændre vaskevaner og dermed spare CO2.

De fem butikker, der har deltaget i kampagnen er Stella & Pedro, Nørkleriet, Børnekompagniet, Kit’s Modestoffer og Frk. Svendsen, der alle ligger på den lokale shoppinggade Jernbane Allé. Læs kampagnefolderen her