Screendump fra DOLL RealSite. Her kan du blandt andet vælge armatur, tidspunkt på døgnet og året, bymiljø, GPS-koordinat, mastehøjde, afstand og meget mere. Billede: DOLL Virtual Lab

Af Lene Ulsted Carlsen

Du går en mørk vinteraften på en belyst villavej. Kaster et hurtigt blik over hækken til Ligustervænget 37 og krydser vejen til den lille sti, hvor nye LED-lamper skaber et trygt miljø. Lamperne skaber en interessant stemning, så du stopper op under en lygtepæl for at studere den nærmere. Men nu vil du gerne se lyset på hele stien højt oppefra, og med et klik vokser du til 20-dobbelt størrelse. Du er nemlig slet ikke fysisk til stede på Ligustervænget, men er i DOLL RealSite med 3D-briller og styrer med et joystick din gåtur og oplevelse af lyset. 

 
En gæst afprøver DOLL RealSite til åbningen af DOLL Virtual Lab. DOLL RealSite kan både opleves på DTU, Risø og i DOLL Visitor Center hvor systemet demonstreres med 3D headset og med simulering på skærm Foto: Carsten Dam-Hansen
 

”Vi har skabt en interaktiv platform, hvor vi virtuelt kan genskabe bymiljøer og gengive belysningen i byens rum. Det betyder, at producenter nu kan vise belysning på en helt ny måde og meget tidligt i design- og produktudviklingsfasen af nye armaturer. Samtidig kan interessenter som eksempelvis kommuner eller borgere i en beslutning om belysning langt tidligere i processen fornemme, hvordan både designet og lyset vil komme til at se ud på eksempelvis deres bytorv,” forklarer Jesper Wolff, som er projektleder i DOLL Virtual Lab. 

Han forklarer, at den interaktive og inddragende oplevelse, som kan fås gennem Virtual Reality, suppleres med en anden software, der kan levere fysisk valide lysanalyser og 2D visualiseringer til dokumentation og kommunikation. Det vil sige, at de data om lyset, som er indtastet i den virtuelle model, er korrekte data, der konkret er målt i eksempelvis DOLL Quality Lab. 

Producent: Innovativt og virkelighedstro salgsværktøj
I DOLL RealSite kan belysningsproducenter lægge alle deres produkter ind. Det betyder, at den samme vejstrækning kan simuleres med forskellige løsninger, som kan vises til kunderne. Philips Lighting har som den første producent testet den virtuelle software på et helt nyudviklet Philips LED-armatur. Og sammen med Høje Taastrup Kommune afprøvet softwaren på et helt nyt byområde i netop Høje Taastrup.

”Vi er ved at launche et helt nyt produkt – Urban Glow – som er blevet uploadet i DOLL RealSite. Samtidig er Høje Taastrup Kommune i færd med at planlægge en helt ny bydel. Sammen med Virtual Lab inviterede vi borgmesteren, teknik- og miljøchefen og erhvervsservicechefen til en demonstration af, hvordan vi virtuelt kan vise og opleve vores nye belysning i et digitalt bymiljø. På den måde kan vi slå to fluer med ét smæk og både simulere en ny bydel og et nyt armatur,” fortæller Tim Kjærholt Jensen,

Customization and Site Manager hos Philips Lighting og fortsætter:

”Det kan blive et fantastisk salgs- og marketingsværktøj for Philips til både nye og eksisterende produkter. Jeg blev trigget af, at det var så nyt, realistisk og innovativt – og jeg er overbevist om, at det er det eneste sted i verden, vi kan lave den type visualisering. Vi skal bare have en licens, så vi selv kan oploade vores produkter.” 

Kommuner og producenter kan købe licenser
Og planen er netop, at lysproducenter, kommuner eller andre bygherrer inden længe skal kunne købe en licens til softwaren, som fungerer online. I øjeblikket bliver DOLL RealSite dog færdigudviklet gennem projektsalg:

”Vi er i øjeblikket i den afsluttende testfase af DOLL RealSite, hvor vi finjusterer produktet. Men producenter eller kommuner kan bruge softwaren allerede nu på projektniveau. Her skal der blot laves en aftale med DOLL Virtual Lab,” siger Jesper Wolff. 

På sigt vil softwaren blive tilgængelig gennem forskellige licenstyper tilpasset til, at nogle blot har behov for at se og opleve lyset i 3D-modeller, mens andre har behov for at designe og kommunikere lysløsninger og eksponere deres produkter i et virtuelt miljø. Eksempelvis kan DOLL RealSite blive en digital markedsføringsplatform for belysningsproducenterne – som Tim Kjærholt Jensen fra Philips allerede har set fordelene i.