Giv et politisk skatteskub – og skab flere cyklister

Åbent brev til skatteminister: Indfør et befordringsfradrag for cyklister og fjern beskatningen på arbejdsgiverbetalte cykler. Det foreslår Cyklistforbundet, KMD, Gubra og Gate 21 i et brev til skatteminister Jeppe Bruus.

Foto: Mikkel Østergaard

Selvom vi i Danmark bryster os af at være et cykelland, så viser undersøgelser fra DTU, at cykeltrafikken er faldet siden 2014 – og endnu værre, at vores børn cykler mindre. Derfor er Gate 21 gået sammen med Cyklistforbundet, biotekvirksomheden Gubra og IT-virksomheden KMD om at opfordre skatteministeren Jeppe Bruus til at introducere et særligt befordringsfradrag målrettet cyklister og til at se på de komplekse skatteregler for medarbejdere, der arbejder i virksomheder, som gerne vil bakke op om grøn transport ved eksempelvis at stille arbejdsgiverbetalte cykler til rådighed.

Og det giver samfundsmæssig god mening at få flere til at cykle. For ifølge Transportministeriets nyeste tal cykling en samfundsøkonomisk gevinst på cirka 8 kroner for hver kilometer, borgerne lægger i cyklens pedaler frem for i bilens.

“Cykelfradraget er et skarpt lille eksempel på, hvordan de rigtige incitamenter i økonomien kan være både en gevinst for klimaet, sundheden og for samfundsøkonomien. Derfor bør fradraget være en del af en nytænkning af hele mobilitetsområdet, så cyklen tænkes bedre ind.”
Sofus Rex, direktør i Gate 21 til Politiken

Forslaget i brevet er at introducere et særligt befordrings­fradrag målrettet cyklisterne. Det vil sige, at cyklister der cykler mellem 6-24 kilometer til og fra arbejde også vil have mulighed for fradrag – på lige fod med bilister.

 

Arbejdsgivere vil gerne hjælpe medarbejderne op på cyklen

Flere virksomheder står klar til at hjælpe medarbejderne op på cyklen. Det giver nemlig sundere medarbejdere – og dermed færre sygedage – og positive effekter i klimaregnskabet.

Virksomhederne kan eksempelvis have et ønske om at tilbyde en arbejdsgiverbetalt cykel eller en cykel betalt over lønnen. Men begge steder mødes de med skattemæssige benspænd, da medarbejderen beskattes af værdien. Derfor opfordrer Gate 21, Cyklistforbundet, KMD og Gubra skatteministeren til at undersøge, hvordan lovændringer kan give virksomheder stærkere muligheder for at bakke op om cyklisme og grøn omstilling.

 

Se mod udlandet og blive inspireret af ’mobilitetspakker’

I Gate 21 ser vi cyklen som en naturlig del af et samlet grønt transportsystem. Og de to forslag til skatteministeren er blot to af mange værktøjer, vi kan gøre brug af. Derfor opfordrer brevet også skatteministeren til at se mod andre lande, der laver samlede grønne ’mobilitetspakker’.

I Frankrig har regeringen lanceret en ’Bæredygtig mobilitetspakke’, der giver private virksomheder mulighed for at dække ansattes pendling på blandt andet cykel med op til 400 € per år uden at det beskattes.

I Nederlandene er cyklen sidestillet med bilen på arbejdspladserne, så en virksomhed skattefrit kan give medarbejderne 0,19 € per kilometer i befordringstilskud uanset transportmiddel.

 

Læs hele brevet til skatteminister Jeppe Bruus her. (pdf)

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

* Påkrævet felt




Du kan her anmode om at modtage Gate 21s nyhedsbreve og e-mails med relevante informationer om aktiviteter i regi af Gate21, tilbud om arrangementer mm. Vi behandler i den forbindelse personoplysninger (navn, organisation og e-mail). Formålet med behandlingen er at kunne sende e-mails og indsamle statistik. Vores behandling af personoplysninger fremgår af Privatlivspolitikken.

Ønsker du ikke længere at modtage mails fra Gate 21 kan du klikke på afmeld-linket i bunden af et hvert nyhedsbrev, du måtte modtage fra os.

Flere nyheder om Bæredygtig Mobilitet, Aktiviteter:

Kom til online tema- og sparringsmøder om grøn hverdagstransport

Læs mere her

Nyt medlem til OS2iot koordinationsgruppen

Læs mere her

Hvor skal F2D2 bevæge sig hen?

Læs mere her

 

Flere nyheder om Bæredygtig Mobilitet, Aktiviteter:

Kom til online tema- og sparringsmøder om grøn hverdagstransport

Læs mere her

Nyt medlem til OS2iot koordinationsgruppen

Læs mere her

Hvor skal F2D2 bevæge sig hen?

Læs mere her