99,9 procent CO2-neutral på egen matrikel – der er mere at hente i værdikæden


Fotos: Gate 21
Inden Lehnsgaard presser rapsen, frasorteres skallerne og andre restprodukter. Dermed presses et afskallet frø – kim – til rapskimolie. Det giver en olie uden bitter eftersmag. Selvom det er en ekstra proces og et ekstra spildprodukt i forhold til andre producenter, giver det ikke Lehnsgaard en dårlig smag i munden:
Henrik Kai Hansen, direktør og medejer, Lehnsgaard
Om Lehnsgaard
Dansk Stillads Service opsætter og nedtager stilladser til byggebranchen og industrisektoren. Virksomheden har blev grundlagt i 1986 og har i dag 180 ansatte, som er fordelt på fem afdelinger med hovedkvarter i Hvidovre ved København.

Fotos: Lehnsgaard
Tænker bæredygtighed ind fra starten
At virksomheden er kommet dertil, er drevet af et ønske om at være 100 procent CO2-neutral. Lehnsgaard har arbejdet med bæredygtighed, siden de i 2007 fik installeret solceller. Siden 2019 har de deltaget i projektet Bæredygtig Bundlinje Bornholm, hvor de har fået kortlagt deres klimaaftryk.
”Vi gik fra at tro på, at vi havde styr på klimaaftrykket til at have tal og data på det hele – så nu ved vi, hvad der kan eller skal justeres. Tallene fra Bæredygtig Bundlinje Bornholm er fra 2019, så lige nu laver vi vores eget klimaregnskab baseret på klimakompasset med tal fra 2021,” siger Henrik Kai Hansen og fortsætter:
”Når vi gør noget nyt, så tænker vi bæredygtighed ind fra starten. Vi har eksempelvis sat en ny presse ind i foråret. Vi kunne have sat den direkte ind i produktion, men vi har fået elektriker til at gennemgå det hele. Det betyder, at vi nu har frekvensomformere på pressen for at spare på energien.”
Restprodukt giver cirkulære muligheder
Gennem Bæredygtig Bundlinje Bornholm har virksomheden også fået en grøn forretningsmodel med anbefalinger til flere bæredygtighedstiltag. Da Lehnsgaard er 99,9 procent CO2-neutral i produktionen og eget forbrug af materialer og energi, er næste skridt at se på, hvordan virksomheden kan påvirke produktets værdikæde – før og efter produktion – i en mere bæredygtig retning.
Her spiller rapskagen – altså resterne af den pressede raspkim – en stor rolle. Når rapsen pressen bliver den til en 1/3 olie og 2/3 rapskage. Lehnsgaard producerer cirka 1.000 ton rapskage om året. I dag sælger Lehnsgaard rapskagen til kvæg- og svinefoder, da restproduktet ikke er godkendt til fødevarer i EU. Men der er et stort potentiale i at udvinde proteinet i rapskagen:
”Rapskagen er en kæmpeproteinkilde, som vi i dag hælder i foder til landbruget. Derfor er vi i øjeblikket med i tre projekter med DTU og Københavns Universitet for at få proteinet ud af rapskagen, som så på sigt kan anvendes i fødevarer. Vi afleverer rapskagen til forskerne og bidrager med vores viden om produktet,”
Henrik Kai Hansen, Lehnsgaard
Lehnsgaards bæredygtighedstiltag
- Installeret solceller i 2007
- Løbende udskiftning til LED-belysning
- Salg af rapskage (restprodukt) til dyrefoder i kvæg- og svineindustri
- Arbejdet med bæredygtigheden i etiketter
- Samarbejde med forskere om at udvinde protein af rapskagen til fødevarer
- Samarbejde med glasproducent om at reducere glas- og gasforbruget

Foto: Kristoffer Linus
Landmændenes grønne omstilling en del af værdikæde
I den anden ende af en bæredygtig værdikæde hos Lehnsgaard ligger samarbejdet med landmændene. Lehnsgaard vælger landmænd tæt på produktionen af olien – det minimerer udledning fra transport. På den måde har Lehnsgaard også lavet et eget økosystem på Bornholm: råvaren kommer fra Bornholm – og rapskagen ender som dyrefoder på Bornholm.
”Vi ser gerne, at landmændene reducerer deres CO2-udledning. Dialogen med de lokale landmænd tager vi gennem organisationen Bornholms Landbrug og Fødevarer, som vi er en del af,” siger Henrik Kai Hansen om organisationen, som har fokus på et effektivt og bæredygtigt landbrug og fødevareproduktion.
Gode råd fra Lehnsgaard
- Meld dig ind i et projekt, partnerskab eller netværk
Inden Lehnsgaard gik med i Bæredygtig Bundlinje Bornholm, var de engageret i lokale fødevareklynger. Initiativerne i klyngerne satte for alvor skub i Lehnsgaards grønne rejse. - Tal med de lokale erhvervscentre
De ved, hvad der rører sig lokalt i forhold til bæredygtighed og kan give netværk, råd og vejledning - Selv små justeringer kan gøre en forskel
Lehnsgaard har foretaget utallige små justeringer. De bidrager samlet set til virksomhedens bæredygtighed, og til at bæredygtighed og cirkularitet bliver integreret i virksomhedens DNA. - Søg professionel rådgivning
Det kan være svært at navigere i den grønne omstilling. Nogle tiltag virker måske oplagte, men kan vise sig at være en forkert investering på lang sigt. Derfor er det vigtigt at søge råd og vejledning hos nogen, der kender de cirkulære forretningsprincipper. - Få dine medarbejdere med på rejsen
Medarbejderne har masser af løsninger – og det er dem, der skal arbejde med løsningen bagefter. - Prøv Klimakompasset
Få styr på dine data – det er det vigtigt, så du ikke investerer i blinde.
Ønsker at reducere mængden af glas og gas
Også emballagen er under lup hos Lehnsgaard. Rapskimolien sælges som et high-end produkt i glasflasker. Tidligere har virksomheden kigget på flaskernes etiketter – nu er selve glasflasken i fokus:
”Vi arbejder sammen med leverandøren om at designe en glastype med mindre glas. Det kræver nemlig mindre energi. Hvis vi kan fjerne 30-40 gram glas fra hver flaske, vil det være en stor energibesparelse. Typisk er gas energikilden til produktion af glas, så det er vigtigt at reducere energiforbruget,” siger Henrik Kai Hansen. Samarbejdet er i gang, men han vurderer, at det er en langvarig proces.
Den bæredygtige rejse, der for Lehnsgaard begyndte tilbage i 2007 med solceller på taget, er altså langt fra slut. Så selvom der er styr på CO2-udledningen i egne rækker, kan der stadig skrues på den samlede udledning gennem samarbejder med aktører i værdikæden.
Bæredygtig Bundlinje Bornholm
Lehnsgaard har været en del af projektet Bæredygtig Bundlinje Bornholm. Her har mere end 54 bornholmske små og mellemstore virksomheder fået tilbudt uvildig rådgivning, workshops og udvikling af en grøn forretningsplan. De grønne forretningsplaner har kigget på virksomhedernes potentiale for energi- og materialeeffektiviseringer, cirkulær økonomi og grøn forretningsudvikling. Der har i projektet været fokus på virksomheder indenfor brancherne turisme, håndværk, fremstilling, byggeri og fødevarer.
Du kan blandt andet få hjælp og inspiration til at komme i gang med den grønne omstilling i din egen virksomhed her:
