Test en elcykel

Resultater Test en Elcykel

Læs meget mere om Test en Elcykels resultater i folderen her:

Bilkøer og trængsel fra transport er et problem mange oplever dagligt. Samtidig udgør CO2-udledningen fra transport en stigende andel af den samlede udledning – både i Danmark og globalt. At lade bilen stå til fordel for et andet transportmiddel giver en åbenlys klimagevinst for samfundet.

Vi ved, at mange hopper på cyklen, når de kun har en kort tur til og fra arbejde. Men når turen til arbejde er over fem kilometer, falder andelen af dem, som vælger at træde i pedalerne markant. Men cykling – både på en almindelig cykel og på en elcykel – har mange gavnlige effekter både for den enkelte, for arbejdspladsen og for samfundet som helhed. Folk, som ofte cykler til arbejde, har færre sygedage, de er med til at sænke trængslen og behovet for parkeringspladser. Og så er de også med til at reducere vores CO2-udslip.

Derfor har Gate 21 sammen med med otte danske kommuner og otte hospitaler i Region Hovedstaden over tre år udlånt elcykler til næsten 1.700 personer, som tidligere kørte i bil til arbejde.

Gennem Test en Elcykel har vi undersøgt, om gratis udlån af elcykler over en længere periode kan skabe nye, sunde og grønne transportvaner blandt medarbejdere og borgere. Deltagerne har vist, at det sagtens kan lade sig gøre at pendle på cykel på de lidt længere distancer, hvis der er hjælp at hente i en elmotor. Projektet blev afsluttet i oktober2016.

 

Resultater i Test en Elcykel

Test en Elcykel har:

  • Fået i alt 1.681 bilpendlere til i tre måneder at vælge elcyklen frem for bilen på to ud af fem pendlerture.
  • Opnået varige ændringer i transportvaner for halvdelen af deltagerne:
    • 50 procent angiver, at de har ændret deres transportvaner et år efter testperioden.
    • 34 procent cykler til arbejde minimum tre dage om ugen et år efter testperioden.
  • Nedbragt CO2-udledning fra pendling med 154 ton i testperioden. De personer, som bliver ved med at cykle, bidrager desuden med en varig CO2-reduktion på 338 ton om året.
  • Vist, at elcyklen har en positiv effekt på medarbejderes og borgeres oplevede sundhed.
  • Bidraget til, at 28 procent efter testperioden har investeret i en ny cykel eller elcykel, mens 27 procent nu cykler på en cykel, de allerede ejer.
  • Udbredt kendskabet til elcyklen som transportmiddel og ændret opfattelsen af, hvor langt du kan cykle på den daglige tur mellem hjem og uddannelses- eller arbejdssted.

 

Du kan læse mere om projektets resultater og erfaringer i denne folder (pdf).

 

Det videre arbejde

Resultaterne i Test en Elcykel bringes videre i Gate 21’s arbejde ved:

  • At udbrede viden om elcyklens gavnlige effekter til kommuner, udbydere og arbejdspladser. Det sker blandt andet gennem andre projekter i Gate 21 som eksempelvis Moving People og Smart Mobility in Loop City.
  • At understøtte udbydere, der ønsker at udvikle nye forretningsmodeller for udlån, salg og leasing af elcykler.
  • At arbejde med cykelfremmeløsninger i projektudvikling på transportområdet.

 

FAKTA

Partnere

Kommuner: Albertslund, Ballerup, Frederiksberg, Gladsaxe, Høje-Taastrup, Odense, Roskilde og Gentofte.
Hospitaler i Region Hovedstaden: Bornholm, Herlev, Rigshospitalet og Rigshospitalet Glostrup, Frederiksberg & Bispebjerg, Gentofte, Amager & Hvidovre, samt Nordsjælland.

Finansiering

Projektets budget var på cirka 7,5 millioner kroner, hvoraf Region Hovedstaden og Vejdirektoratets Cykelpulje støtter projektet med knap 5 millioner kroner.

Varighed

August 2013 – oktober 2016

Projektleder

Gate 21

Mere information

Emma Liisberg, projektleder Transport