Udførelsesfase

Case: Borgerinddragelse i Augustenborg

Augustenborg er blevet transformeret fra et ghettolignende og forfaldent boligområde, til ét af Malmøs populære bosteder.

Case: Godt samarbejde under byggeriet af Frederikskaj

Et casestudie i gode og dårlige processer fra MT Højgaards byggeri af Frederikskaj i København.

Case: God dialog med beboerne i Urbanplanen

Den omfattende renovering af Urbanplanen på Amager har haft en høj grad af bruger- og beboerinvolvering.

En byggeproces er dynamisk, og når de første spadestik skal tages, skal der være plads til udvikling af projektet.

 

Minimering af konflikter

Samarbejdet er yderst vigtigt, og er de involverede parter i kontakt med hinanden før udførelsesfasen, vil det minimere antallet af konflikter under udførelsen.

En vigtig parameter i RenProces er, at der i udførelsen skal være plads til løbende projektudvikling, da en byggeproces netop er en proces og ikke en statisk størrelse.

 

Vær dus med håndværkerne

RenProces lægger vægt på de bløde værdier i hele processen, men særligt i udførelsesfasen skal der være fokus på at ”være dus med håndværkeren”.

Et godt eksempel kan være det at give morgenbrød. En lille investering der har en stor effekt på den overordnede proces og på økonomien i sidste ende.

 

Mangler udbedres

Som bygherre skal du vurdere, om byggeriet er udført efter aftale, og mangler skal udbedres inden selve afleveringen.

Inden byggeriet står færdigt og klart til ibrugtagning, er der en lang række punkter, der skal gennemgås grundigt for at sikre, at alle aftaler omkring udførelsen er blevet overholdt.

 

Aktiv deltagelse giver pote

På dette stadie vil det slå igennem, at de udførende har været inddraget helt fra start.

Disse fagfolk har deltaget aktivt i at finde løsninger og har derfor også kunnet se meningen med at fuldføre opgaverne.

Dette vil betyde, at der fra udførelsen vil være et minimalt ”efterslæb” og kun få mangler.