Projektkontor

Case: Borgerinddragelse i Augustenborg

Augustenborg er blevet transformeret fra et ghettolignende og forfaldent boligområde, til ét af Malmøs populære bosteder.

Case: Godt samarbejde under byggeriet af Frederikskaj

Et casestudie i gode og dårlige processer fra MT Højgaards byggeri af Frederikskaj i København.

Case: God dialog med beboerne i Urbanplanen

Den omfattende renovering af Urbanplanen på Amager har haft en høj grad af bruger- og beboerinvolvering.

Et projektkontor er typisk et kontorfællesskab, hvor de forskellige aktører sidder sammen til hverdag. I renoveringssager er det typisk placeret på byggepladsen, hvor entreprenør, arkitekter og ingeniører er repræsenteret.

Projektkontoret sikrer, at rådgivere og byggeledere har deres daglige gang på byggepladsen og kan løse projektopgaverne på en mere effektiv måde, da man har mulighed for at løse problemer med det samme i stedet for at vente til det ugentlige projektmøde. Det giver ofte et bedre arbejdsklima, når man kender hinanden bedre, og man har noget, man er fælles om.

I renoveringssager er det en stor fordel med et projektkontor på byggepladsen, da rådgiveren har mulighed for at gå med håndværkeren hen og se på byggeriet med det samme, når uforudsete ting dukker op i fx de eksisterende bygningsdele.

Projektkontorer bruges typisk i byggesager, hvor byggeperioden er lang, og der skal projekteres undervejs i forløbet.

Læs mere om projektkontorer i ‘Beboerdemokratisk proces’ s. 26-27. Du finder publikationen under ‘Downloads’ ude til højre.

DOWNLOADS TIL DETTE VÆRKTØJ