Ombygning af stationsområde sikrer en attraktiv bymidte for borgere og erhverv

af | apr 4, 2019

Mikael Anderson, projektleder, Lunds Kommune, presenterer visionen for Clemenstorvet. Foto: Peter Liljenberg

Lunds centralstation er Sveriges fjerde største togstation med omkring 42.000 passagerer om dagen. For at imødekomme en forventet fordobling af togpassagerer i 2030 bliver stationsområdet nu udvidet. Visionen er at være en attraktiv del af byens centrum for passagerens skift til bybusser, regionale busser og sporvogne, samt tage sig af cyklisterne og gående til stationen.

Partnere fra Gate 21-projektet Fremtidens Intelligente Mobilitet (FIMO) blev inviteret af Lunds Kommune til et besøg på Lund centralstation. Her kunne partnerne drøfte nogle af de fælles udfordringer og muligheder, der er mellem Lund centralstation, genopbygningen af ​​Glostrup Station og den igangværende opførelse af nye Køge Nord Station på den danske side af Øresund.

-I fremtiden vil nye teknologier og transportformer påvirke vores transportadfærd og den måde, vi bruger byens rum på – også på stationerne. Derfor er det vigtigt, at byerne allerede nu bygger fleksible og fremtidssikrede stationsområder. Lund centralstation er langt i planlægningen, og vi håber, det vil inspirere andre kommuner til at genoverveje stationens traditionelle rolle i bymiljøet, i hele regionen, i fremtiden, siger Emma Liisberg, projektleder for Fremtidens Intelligente Mobiltet i Gate 21

Lunds centralstation er central i byudviklingen

Den detaljerede planlægning for visse dele af Lund centralstation er allerede begyndt. Den underjordiske cykel garage med plads til cirka 4.000 cykler og den nye stationsbygning er planlagt. Hele området omkring Lunds centralstation byudvikles med nye kontorbygninger, terminaler til offentlig transport og en række cykel-garager. Byggearbejdet vil fortsætte i mange år fremover samtidig med, at det stationens skal fungere for de rejsende; man skal kunne komme til stationen med både tog og regional bus, bybus, sporvogn, cykel og til fods.

Som en del af projektet Fremtidens Intelligente Mobilitet ønsker Lund Kommune ønsker at udføre en undersøgelse af, hvordan det planlagte stationsområde imødekommer fremtidens mobilitet. Er det robust nok til at håndtere for eksempel selvkørende biler, offentlig transport, cykel pools, samkørsel, Mobility as a Service, andre it-tjenester, udlån af kontorer og andre lånefaciliteter.

Fordobling af stationens cykelparkering

Opgaven varetages af en konsulent, der udfører undersøgelsen og tilhørende workshop, hvor flere interessenter mødes. Her bruges forskellige metoder til at vejlede trafikken som eksempelvis fodgængere eller cyklister i forbindelse med genopbygningen af ​​Lunds centralstation. Det kan være traditionelle retningsinstruktioner, mobilapps eller retninger med variabel retning i det offentlige gademiljø. Opgaven omfatter udvikling af metoder og udvikling af stedspecifikke løsninger, implementering og evaluering af rejsendes erfaringer vedrørende udvalgte løsninger til retningsinstruktioner.

-Vi planlægger at fordoble stationens cykelparkering. For at opnå det laver vi blandt andet en underjordisk garage med plads til 4.000 cykler under Bangatan. Garagen er tilgængelig direkte via ramper fra den nye cykelbane. Den bliver et oplyst og sikkert sted med mulighed for hurtigt at nå den nye centralstationsbygning, siger Mikael Anderson, projektleder, Lunds Kommune.

Cykelparkeringsløsninger skal være fleksible under selve byggefasen af Lund centralstation. Kommunen vil udvikle metoder til at håndtere efterladte cykler, udvikle og afprøve metoder til at reducere antallet af ulovligt parkerede cykler og udvikle programmer, som gør det lettere for cyklister at finde deres parkerede cykler. Behov som rigtigtig mange kommuner, der står over for udvidelsen af ​​deres stationer, har.

Læs mere om Fremtidens Intelligente Mobilitet her.

 

Partners i FIMO blev inviteret til studiebesøg til Lund C

Clemenstorvet idag.

Arkitektillustration af nye Clemenstorvet, med startpunktet for den nye sporvognslinje

Paul Van Doninck, forretningsstrategist for Jernhusen, præsenterer, hvordan stationer kan blive navne til bæredygtig mobilitet

Eksempel på en af dagens cykelparkeringsmuligheder på Lund C

Lund C, indgang sydvest

Pågatåg, der ankommer til Sveriges fjerde største station, Lund C.

 

Stationsprojekter i Fremtidens Intelligente Mobilitetsløsninger

Lund C er ét af tre stationsprojekter i FIMO. De andre er Glostrup St och nye Køge Nord.

Læs mere om projektet Fremtidens Intelligente Mobilitet her.

 

Projektet er støttet af den Europæiske Regionale Udviklingsfond & Interreg ØKS.