Formel M-projektet i erhvervsområdet Lautrupgård vil gøre det nemmere og mere fleksibelt for medarbejderne at tage metro og S-tog til arbejde. Foto: Gate 21


Hver dag drejer 12.000 biler af Ring 4 ind mod Ballerups erhvervsområde Lautrupgård. Myldretiden med kødannelser i området varer det meste af formiddagen og starter forfra igen om eftermiddagen. Foruden at forurene, koster det tid, penge og masser af frustration hos medarbejderne hos Tryg, Nordea, Nets, Siemens, Topdanmark og Multidata, der alle er med i Formel M.


Samarbejde skal mindske trængslen
Alene Tryg har 1.300 medarbejdere i Ballerup, og forsikringsvirksomheden vil sammen med nabovirksomhederne gøre fælles front i kampen mod trængsel og CO2-forurening


“Som virksomhed kan vi gøre meget for at fremme bæredygtighed og CO2-besparelser indadtil. Men effekten bliver langt større, hvis vi samarbejder med andre. Formel M giver os mulighed for at ændre noget i lokalområdet i samarbejde med kommunen og andre virksomheder. Så opnår vi pludselig en langt større virkning,” forklarer Birgitte Kofod Olsen, som er CSR-chef Tryg


Formel M giver adgang til stort netværk
Et af de initiativer, som Formel M vil sætte i gang i Lautrupgård er en shuttlebus til lufthavnen eller metrostationen i Vanløse for at spare CO2-udledning fra de mange taxature. Et andet initiativ er delebilsordninger virksomhederne imellem. Trafikplanlægger i Ballerup Kommune Tina Wexøe er Formel M’s kontaktperson til de seks virksomheder i området.


“Ved at deltage i Formel M får de seks virksomheder adgang til en række afprøvede værktøjer og metoder til bæredygtig transportplanlægning. Derudover bliver de en del af det store netværk af virksomheder, som deltager i projektet i Hovedstadsområdet og Trekantsområdet. Det vil sige, at de får adgang til en masse videndeling og fælles læring. Vi opnår langt større resultater, hvis vi samarbejder. Og det er hele formålet med projektet,” forklarer hun.


I løbet af de næste måneder skal de seks Lautrupgård-virksomheder, Ballerup Kommune og Formel M kortlægge transporten i deres område gennem medarbejderundersøgelser. Dernæst skal de konkrete tiltag i form af shuttlebus, delebiler og andre løsninger implementeres.


Læs mere om Formel M her>>>


Af Laust Hallund